Autor Wątek: Nadzór nad sesjami  (Przeczytany 1517 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Valanthe

  • Administrator fabularny
  • Wielki smok
  • ********
  • Wiadomości: 4040
Nadzór nad sesjami
« dnia: 19 Września 2015, 11:19:28 »
W związku z zaistniałą sytuacją, gdzie gracz samodzielnie definiował co może MG nadzorujący, a co nie oraz odmawiał zastosowania się do zaleceń, za konieczne uznałam stworzenie niniejszego tematu, gdzie poruszę wszystkie kwestie, które dla niektórych mogą być trudne i wymagają wyraźnego wskazania.

1. W jaki sposób mogę prowadzić sesje pod nadzorem na Życiu Fereldenu?
W celu przeprowadzenia sesji na Życiu Fereldenu, która będzie pod nadzorem MG, konieczne jest przede wszystkim zgłoszenie się do Mistrza Gry. Należy przedyskutować o czym miałaby być sesja, a następnie napisać plan.

2. Jak ma wyglądać taki plan?
W pierwszej części podawana jest liczba uczestników oraz miejsce. Niektórzy piszą również przewidywany czas trwania rozgrywki. Następnie gracz w kolejnych punktach wymienia, jak według jego zamysłu przebiega sesja. Potem wysyła to do MG. Kiedy plan zostanie otrzymany, MG go oglądają, jeżeli są błędy to je wskazują, a następnie następuje zaakceptowanie planu, odrzucenie planu lub skierowanie go do uzupełnienia.

3. Nigdy wcześniej nie prowadziłem sesji, czy to jakaś przeszkoda?
Niekoniecznie. Jeżeli tylko pisałeś sesje, gdzie coś oceniałeś lub wymyślałeś przygodę grupie to nie powinieneś mieć wielkich problemów. Ale tak dla pewności, lepiej wcześniej wziąć udział w sesji na Życiu Fereldenu, zobaczyć jak to wszystko wygląda, a dopiero potem zgłaszać się do prowadzenia. To wiele ułatwi i będziesz wiedział czego się można spodziewać. Trzeba pamiętać, że często gracze nie idą wymyśloną przez nas ścieżką i konieczne będzie odpowiednie skorygowanie planu.

4. Powiedzmy, że mam zgodę. Co dalej?
Zostaje ci przydzielony MG do nadzoru. Właśnie z nim konieczne jest omawianie szczegółów. Pokazujesz mu ogłoszenie oraz plotkę, jakaś chcesz zamieścić. MG dodatkowo może wysłać pocztę do wszystkich graczy by poinformować ich o naborze. Działania te sprawiają, że więcej osób może się zgłosić na sesje.

5. A co z tematem organizacyjnym?
Dobre pytanie. Każdy gracz, który zamierza prowadzić sesje na Życiu Fereldenu zobowiązany jest do założenia tematu organizacyjnego. Znajduje się w nim opis zasad na sesji. Tak przykładowo rzucam własny schemat:

Sesja pojawi się na: Życie Fereldenu -> [X] -> [Nazwa sesji]
2. Podsumowania MG będą ukazywać się raz na [X] dni. W przypadku, gdy gracze umieszczą swoje wpisy w krótszym czasie, wpis MG może pojawić się szybciej.
3. Przed kolejnym odpisem uprasza się o zapoznanie z wiadomościami zawartymi na wiki Fereldenu. Szczególnie odnośnie rozgrywki [X] i [X]. W przypadku, gdy pojawi się walka, przypominam o konieczności pisania czynności niedokonanych (Próbuje trafić w głowę, zamiast trafił w głowę).
4. Posty nie spełniające tych kryteriów będą odmiennie interpretowane przez Mistrza Gry.
5. Proszę o zastanowienie się nad ekwipunkiem, który zamierzacie zabrać ze sobą. Po wysłaniu pierwszych postów proszę o umieszczenie spisu swojego ekwipunku w tym temacie. Powinien on uwzględniać broń, ubranie, wierzchowca oraz zawartość plecaka. Przedmioty, które nie zostaną wymienione, nie będą mogły być użyte (postać nie będzie ich posiadać). Proszę uwzględnić udźwig postaci. Im więcej weźmiecie, tym trudniej będzie się poruszać.
7. Sesja nie jest szkoleniowa. Wymaga przemyślanych decyzji.
8. Sesja [X] ryzyka. Możliwa śmierć, trwałe uszkodzenia ciała. MG nie ponosi odpowiedzialności za obrażenia odniesione w wyniku zostania zaatakowany przez towarzyszy.
9. W razie pytań proszę pisać w tym temacie.
10. Sesja prowadzona jest przez MG, oznacza to, że wydarzenia na niej są wiążące. Prowadzenie rozmów na jej temat przez postacie, jest możliwe dopiero po jej zakończeniu. W karczmie możecie wspominać o tym, że się wybieracie na wyprawę.
11. Umiejętności zostaną spisane jutro o godzinie [X].


W temacie organizacyjnym zamieszczane są ekwipunki, pytania graczy odnośnie sesji, odpowiedzi prowadzącego oraz informacje od MG dotyczące przebiegu sesji. Każdy gracz prowadzący sesje jest zobowiązany do dodania Mistrza Gry nadzorującego do takiego tematu. Konieczne jest to ze względu na wgląd do ekwipunku, sprawdzenie, czy sesja ma odpisy terminowe oraz udostępnienie możliwości rozstrzygania sporów między graczami.

5. A co jeżeli stwierdzę, że to moja sesja i to moje zasady, a MG nie powinien się wtrącać?
Wtedy zgoda na sesje może zostać cofnięta, a MG wycofać się z nadzoru. Decydując się na grę w Fereldenie zaakceptowałeś zasady w nim panujące. Mistrzowie Gry wyjaśniają spory, niejasności oraz określają zasady w świecie. Mistrz Gry może czegoś zabronić, nie dopuścić lub wręcz przeciwnie - wprowadzić do świata, chociaż nie ma o tym w lore. Gracz nie może tego robić w sposób dowolny, inaczej zapanowałby całkowity chaos. DA ma dosyć ścisłe lore i nie ma w nim swobody D&D. Mistrz Gry na prawo egzekwować przestrzegania zasad i trochę dziwnym byłoby zabraniać komuś wykonywania jego obowiązków.

6. Gracze na sesji powiedzieli, że nie zgadzają się z moim rozstrzygnięciem. Co robić?
Wyjaśnić. Na spokojnie należy wyjaśnić, dlaczego dane postępowanie zostało ocenione w taki, a nie inny sposób. Zastanowić się, czy rozmówca nie ma racji. Czasami sesje są czytane na szybko, a odpisy robione w pośpiechu i może dojść do pomyłki. Jeżeli uważamy, że rozstrzygnęliśmy dobrze, a gracz uparcie twierdzi, że nie - zwracamy się do MG nadzorującego. On ocenia akcje. W przypadku, kiedy pojawia się większy spór i nie zgadzamy się z MG, można odwołać się do administratora fabularnego, aczkolwiek należy pamiętać, że to ostatnia instancja.

7. Powiedzmy, że moja sesja przeszła bez problemów. MG tylko kiwał głową. Co z wpisami i przedmiotami dla postaci?
Sam jest proponujesz. Wymyślasz wpisy do Okiem MG postaci. Pamiętaj by były zwięzłe i zawierały tylko naprawdę istotne wydarzenia. Nie chcemy przecież wpisu o wąchaniu paprotki przez trzy tury, prawda? Jeżeli chodzi o przedmioty, również je proponujesz. MG ocenia, czy postacie faktycznie je zdobyły i tworzy je w panelu. Następnie rozsyła wskazanym graczom. I... gratulacje. Właśnie zakończyłeś swoją sesje jako MG.

8. Ile sesji mogę prowadzić jednocześnie?
Jako gracz możesz brać udział w dowolnej liczbie sesji, aczkolwiek zaleca się mniej lub równo trzy. Dlaczego? Bo jeżeli twoja postać zginie w jednej to następnie jest wycofywana ze wszystkich. A nie ma co psuć rozgrywki innym. Natomiast jako prowadzący, możesz mieć jedną sesję na Życiu Fereldenu. Oczywiście jeżeli prowadzisz jakieś prywaty to już osobna kwestia. Zapoznaj się wtedy z tematem o sesjach prywatnych. Ograniczenie ilości prowadzenia sesji jest związane z tym, że często w przeszłości gracze nie dawali rady, popełniali liczne błędy i szybko rezygnowali bądź przeciągali rozgrywkę, psując tym samym zabawę innym graczom. Najpierw lepiej wziąć jedną sesję i przekonać się, czy to jest to, co chce się robić. Jeśli jednak ktoś raz poprowadził ŻF sprawnie do samego końca, po jego zamknięciu może już prowadzić dwie sesje pod nadzorem na raz.

9. Czy muszę robić te wszystkie ogłoszenia i tematy? Nie lepiej to obgadać na gg/fb lub innym komunikatorze? Poczta?
Oczywiście ogłoszeń nie musisz robić, ale wtedy kto zgłosi ci się na sesje? Chyba, że robisz sesje swoim znajomym i masz ich już powiadomionych. Ale w kwestii tematów... lepiej mieć wszystko w jednym miejscu. GG czy FB sprawiają, że informacje nie są tak konkretne jak w temacie organizacyjnym i nie każdy te komunikatory ma lub chce je udostępniać wszystkim. Każdej informacji trzeba osobno szukać i nie zawsze da się ją znaleźć na szybko. Zatem, tak. To jest wymagane. Trzeba to stworzyć.

10. Ale nie muszę regularnie odpisywać na sesji?
Musisz. Na sesji nie powinno być długich przestojów. Odpisy powinny się pojawiać w ustalonym między graczami czasie. W przypadku, kiedy przez 2 tygodnie nie pojawią się odpisy - sesja może zostać zamknięta.

---

Odpowiadając od razu na słowa graczy jakie się pojawiały w stosunku do MG. Cytaty autentyczne:

1. "Ale przecież Ty nie jesteś od rozwiązywania ewentualnych sporów między uczestnikami lub między uczestnikami a mną. I nie widzę powodu byś musiała wiedzieć o czymś poza sesją. Ja jestem MG tej sesji i ja decyduję o wszystkim w tej sesji o czym uczestnicy wiedzą i na co się zgodzili."
MG jest dokładnie od tego by rozwiązywać ewentualne spory pomiędzy uczestnikami lub uczestnikami, a prowadzącym. Musi mieć dostęp do tematu organizacyjnego, ekwipunków oraz zasad jakie wprowadzono. Prowadzący sesje nie jest MG tylko prowadzącym i musi liczyć się z uwagami nadzorującego MG.

2. "W temacie organizacyjnym wrzucam zasady jakie panują w sesji przeze mnie prowadzonej, ewentualne wyjaśnienia, rozmowy a może pojawić się nawet spam. I nie wiem czemu miałabyś to widzieć."
Mistrz Gry musi widzieć takie rzeczy, ponieważ bez tego jego nadzór nie jest pełny i nie może w pełni skutecznie oceniać działań postaci. Każdorazowe proszenie się o wyjaśnienia oraz zasady jest czymś nieodpowiednim. Dodatkowo gracze zgadzają się na sesje pod nadzorem, ufając, ze w przypadku kiedy rozstrzygnięcie prowadzącego będzie niewłaściwe, to MG zainterweniuje.

3. "Po co masz znać te zasady? Do czego Ci to potrzebne przy nadzorowaniu sesji oraz rozstrzyganiu sporów między mną a uczestnikami skoro to również jest Twoim zadaniem co jest naprawdę zabawne swoją drogą. "
Trudno ocenić i nadzorować sesję, kiedy nie znamy zasad. Dlatego należy informować MG. Właśnie poprzez tematy organizacyjne. Poza tym MG nie ma pewności, czy zasady faktycznie zostały podane.

---

W przypadku, jeżeli pojawią się jakieś tarcia między Mistrzem Gry, a prowadzącym - należy zwrócić się do administratora fabularnego. Ostrzegam jednak, że skarżenie się na to, że MG próbuje kogoś zmusić do przestrzegania zasad, nie jest dobrym pomysłem. Bawmy się razem spokojnie. Przestrzegajmy zasad i pewnych standardów. W końcu chodzi o zabawę, prawda?
« Ostatnia zmiana: 09 Listopada 2015, 23:55:28 wysłana przez Valanthe »
Paranojo, ma najsłodsza kochanko.